Jannes 10mila

Spread the love

Har du deltagit någon av SOK:s gemensamma bussresor under senaste åren så har du träffat Janne. Alltid i tid med sin buss vid samlingsplatsen. Alltid glad och hjälpsam står han bredvid bussen och hjälper packa alla våra väskor till bagageutrymmet. Under en av de längsta resorna han kört oss (bussresan till Glimåkra i Skåne) passade vi på att försöka få en inblick i hans arbetshelg med oss. 

Janne sätter in första pausens koordinater på gps.

Lite som Skalman har busschafförer ett strikt schema att följa. Högst 4,5 h får han köra utan rast, sedan behöver han vila 45 minuter. Max 9 h körtid per dag. Förutom två gånger i veckan, då får man köra 10 h. Mellan två körningar måste man minst ha 11 h vila, förutom att man även då två gånger i veckan får minska den till 9 h vila. Utifrån att uppfylla allt det har vi försökt så mycket som möjligt att få till en passande resa för orienterarna. 

Fredag 26 april

5:30 Jannes väckarklocka ringer i hans föräldrars hus i Härnösand. Han har passat på att hälsa på sina föräldrar utifrån att det är kortare till bussgaraget jämfört med hans nuvarande bostadsort. Blandar nytta med nöje. Han har även under några dagar innan resan snickrat lite för att hjälpa till med renoveringen där hos sina föräldrar.

6:00 åker Janne mot bussgaraget.

6:30 ankommer Janne bussgaraget för Byberg och Nordin i Timrå. Han börjar med att kontrollera så att allt är i sin ordning på bussen och att det är klart för resan. Den här gången insåg han att packboxen som sitter bakom bussen saknades. Som tur var fanns några av verkstadsmekanikerna tidigt på plats den här dagen och kunde snabbt montera på den.

7:00 kör Janne ut ur bussgaraget.

7:30 är bussen framkörd vid Åkersviksskolan. Janne är först på plats. Bussen parkeras för att föraren ska få första halvtimmes vila redan här. På det sättet kan han ”börja om” det första långa 4,5h-passet han får köra innan det är dags för rast. Med andra ord hjälper det oss att komma längre innan vi måste stanna för lunch.

7:45 orienterarna från Härnösands OK anländer.

7:50 orienterarna från SOK börjar dyka upp.

Janne hjälper till att packa våra väskor.
Härnosands ungdomar trivs också bra i Jannes buss.

8:15 Bussen startar resan söderut. Reseledare Anders hälsar alla välkomna och informerar om säkerhetsbälten, Janne lägger till att det uppskattas om man sitter ner i toaletten. 

9:35 Gävle, norra avfarten: Vi plockar upp sandvikenstudenterna Axel och Frida. 

9:40 paus och bensträckare i Gävlebro. Janne kollar om det går att få till el i bussens eluttag men lyckas inte, vilket betyder att powerbanks blir hårdvaluta under helgen. Janne fyller på toapapper i toan. Han fikar inget men vi orienterare laddar med glass och kaffe. Vi samlas tillbaka i bussen efter 20 minuter.

12:00 Uppsala, OKQ8 i Säby: större delen av damernas förstalag hämtas upp. Ett kort femminutersstopp för att lasta in väskorna.

12:15 PM-quiz ordnat av Hanna Hugosson. Bland annat fick man lära sig att ett kryss på kartan står för tjärdal – ett trattformat stenhål. Tips för nyfikna – det finns en wikipediasida. En viktig fråga vad man gör när ens karta saknas? Svar: springer till Kartakuten. Vilka tider startar de tre olika kavlarna? Vilka sträckor har varvning, för att bästa hejaklacken skulle kunna vara förberedd? 

13:11 lunchpaus i Skärholmen. Fick leta efter lämplig bussparkering en stund, så tillåten körtid spricker med en minut. Det ska Janne senare rapportera separat, där han även anger anledningen. Till slut hittade vi en lucka nära Vårbergs idrottsplats. Janne ringer till Parkster för att fråga hur vi ska betala här om man har buss istället för bil. Fick veta att det inte går. Janne vilar vid bussen och får då maten serverad av reseledare Anders. En affärsidé kläcks: en App som visar olika bussparkeringar nära matställen för bussar som är på genomresa.

14:15 fortsätter resan söderut med mätta och belåtna orienterare. Nu har vi även plockat upp Thomas som har hunnit med en kort arbetsinsats i Stockholm på morgonen.

16:21 snabb paus i Linköping för att hämta upp Skåneturisten Hans Johansson

18:16 paus på Schellmacken vid Jönköping för att tanka mer än 300 liter diesel!

18:50 middagspaus i Rasta Klevshult där en ensam stackars kock fick slita sig alldeles svettig för att bjuda oss mat under vår 45 minuters paus. 

En av fem stjärnor för att de såg förvånade ut trots att vi två timmar tidigare meddelat dem om vår ankomst. 

Fem av fem stjärnor för arbetsinsats av kockpojken. 

19:55 framme vid Wellergården nära Värnamo och avsläpp av dam- och herrlagen som ska övernatta där.

20:28 färdigkört för dagen och bussen parkerad vid Apladalens skola där ungdomar och HOKarna sover. 

Dags för Janne att ta en kort promenad till hotellet för en god natts sömn och för att ladda om inför nästa dagen. 

Lördag 27 april

5:00 väckarklockan ringer i hotellrummet, dags för en något kortare arbetsdag.

5:40 var Janne på plats vid bussen. Janne är först på plats.

6:15 avfärd från Apladalsskolan (nattvilan blev 9 h 47 min).

6:28 framme i Wellergården. Frukost blev en liten logistisk utmaning utifrån att vi hade ca 15 tallrikar för 50 personer men med bra diskningskoordination av Olov blev vi allihopa klara till utsatt tid. Även Janne serverades frukost, den här gången inte på hotellet utan tillsammans med orienterarna. Janne klagar inte, sätter sig sist i kön som vanligt och äter upp frukostgröten under tiden vi övriga försöker göra oss ordning och städa huset.

Hanna blir glad av att åka till tävlingen med Jannes buss.

7:15 avfärd mot 10mila-TC. Janne känner sig nöjd med Anders guidning. Berättar dock hur han åkt med guide till Stockholm en gång, utan att varken han eller guiden hittade. Guiden fick hålla upp god min, berätta historier och leta efter gatuskyltar.

9:00 framme i Glimåkra precis enligt planen. Alla väskor ska lastas av och bäras till tävlingscentrum. Janne har ibland följt med till TC och tittat, men då mest när tävlingen hålls djupt inne i skogen och han ska hämta oss samma dag. Större tävlingar har många begränsningar och vill att bussarna åker iväg så fort som möjligt för att nästa buss ska kunna komma fram och lämna sin last. Det försvårar ju för sådana som Janne att få ta del av tävlingen. Samtidigt ska man inte glömma att Janne har kört långt och fokuserat under tiden vi har laddat upp för tävlingarna, pratat med klubbkompisar och tittat på gamla kartor, deltagit underhållning och sovit. Janne vill gärna vila upp sig till nästa körpass.

Nu får vi bära allt som rymts i bussen.

11:30 anländer Janne i Kristianstad och hittar en parkering för bussen. Han gillar att se nya platser och har aldrig tidigare varit i Kristianstad.

12:00 anländer han till hotellet och får tillgång till rummet tidigare än angiven incheckningstid. Det är han tacksam över och sover några timmar i sträck. Försover sig så att han missar lunchen och får sikta in sig  på en god middag i stället. Ett säkert kort för Janne är indisk mat och han hittar snabbt en restaurang som han blir nöjd med. På frågan om han skulle rekommendera Kristianstad som turistmål blir han sparsam. Han blev förvånad över att trots lördagkväll verkade staden tom på människor och gallerian han tittade in i hade många tomma lokaler. Janne betonar att han kan bara ta ställning till den lilla delen av staden han såg, men att kvarteret runt hotellet som Janne gick runt fick 2 av 5 stjärnor. ”-Skapligt utbud av restauranger dock”, avslutar Janne.

Kriterier för ett bra hotell enligt Janne:

  • 1. inte alldeles för långt från bussparkering.
  • 2. Skön säng och frukost inkluderat. 
  • 3. Helst nära till stan, så han kan ta en promenad och att det finns middagsmöjligheter.

Söndag 28 april

08:30 vaknar Janne på hotellet och avnjuter en lång hotellfrukost i lugn och ro.

10:50 beställer han taxi för ta sig från hotellet till bussparkeringen. Han har ingen paraply eller regnjacka och det ösregnar. Färden är kortare än en kilometer men det är inte så roligt att bli blöt inför en 11 timmars arbetsdag.

11.45 framme i Glimåkra för att samla ihop orienterarna som gjort allt annat än vilat under det senaste dygnet.

Janne hälsar oss alltid med ett stort leende.

12:35 åkte från Glimåkra och det blir tyst i bussen bortsett från en och annan snarkning.

16:30 avsläpp av Hans i Norrköping.

16:45 matpaus i Stavsjö krog och kafé. Fem av fem stjärnor – bred meny, med snabb service och god mat plus att den hade fyra bussparkeringar precis utanför.

19-tiden passerar vi Stockholm. Trafiken har generellt varit lugn under helgen men söder om Stockholm finns det väldigt många lastbilar. En av de ”kramar backspegeln”, lyckligtvis med inga större skador.

19:50 avsläpp av Uppsalagänget.

20:57 släppte av Axel och Frida i Gävle

21:17 Hakke gård för sista pausen före hemkomsten.

21:45 är alla tillbaka på bussen så att den kan rulla vidare. 

22:00 I Tönnebro avslutas Jannes arbetsdag och han lämnar över sista bitens resa till en mötande kollega. Kollegan har kommit dit med Jannes bil, så Janne ska nu köra sin bil ca 3 timmar till Svenstavik. Dit har Janne flyttat för två år sedan. Dagen efter har Janne tagit ledigt för att få en chans att vila upp sig ordentligt.

_____________________________

Ursprung

Ursprungligen från Härnösand. Bott i Sundsvall fram tills för 2 år sedan då han flyttade till Svenstavik nära Östersund.

Idrott och Janne

Ishockey var det som Janne höll på med tills han fyllde 23 år. Därefter började han dansa och spela innebandy. Han har haft ont i nacken under lång tid, och när han i höstas åter började spela innebandy efter 20 års uppehåll så har det blivit värre. Därför försöker han sedan januari i år gå på gymmet 3 gånger i veckan och han prioriterar gymträningen.

Janne och orientering

Att orientera har han kanske provat på, men har förträngt de minnena från högstadiet. Följt med till tävlingarna och tittat har han gjort ibland, men det har bara gjort det svårt för honom att förstå hur vi är villiga att åka så långt för att springa i skogen. Även om han gillar att åka skoter i fjällen och att vara ute i naturen. 

Janne och yrke

Jobbade heltid som busschaufför under en 10-årsperiod. Han körde Ybuss mellan Umeå och Stockholm samt var tredje helg runt i Stockholm. Det innebar 30-40 hotellnätter per år, vilket tog mycket på krafterna och mycket tid borta hemifrån. Därför slutade han och utbildade sig till lärare och jobbar numera lite nu och då som busschaufför. Till vardags jobbar han istället heltid sedan 10 år som träslöjdlärare. Janne gillar att köra buss men att jobba heltid med det är tufft. Så det blev karriärbyte och nu kör han bara när han vill. Livet som busschaufför har blivit mer roligt nu. 

Janne och Sundsvalls OK

2014 var första gången som Janne var busschaufför för Sundsvalls OK. En av hans barndomskompisar (Jesper) hade varit SOKs busschaufför under många år. Men en gång kunde Jesper inte och erbjöd därmed Janne att köra. Han tackade ja. När det var dags för nästa resa frågade Janne sin kompis Jesper om han ville köra, men han prioriterade då sin egen familj och då blev det så att Janne fortsatte som ”SOKs busschaufför”. I februari varje år brukar han få våra restider och planera hela året. Det blir ungefär 7-8 resor varje år och hittills har inte de krockat med några av hans andra uppdrag (dansklubben kör han en gång per år och en orden tre resor per år).

Vart vill Janne helst köra?

Spelar ingen roll så länge det inte är sträckan mellan Umeå och Skellefteå. Den vägsträckan är långtråkig och det händer väldigt lite.

Vad är det som gör att Janne gillar köra buss?

Att få se nya platser. Men även vilostunder med lugna hotellfrukostar. Ibland kör han ut oss orienterare till vår tävling först och återvänder sedan till hotellet för att äta i lugn och ro. 

_____________________________

Undrar du något mer om Janne? Det är redan i veckan planerat en ny resa för hela klubben med honom, till Swedish League-tävlingar i Stockholm. Gå fram och fråga honom! Janne är snäll. Även om det står en varningsskylt ”samtal med föraren förbjudet” tycker Janne att om man inte kan prata samtidigt som man kör så ska man inte köra heller.