Hemester med toppbestigning och UsynligO

Spread the love

Sundsvalls OKs ordförande Lena Andersson berättar om sitt hemmapåsk i år och bland annat hur familjen testade ett nytt koncept ”UsynligO” – en norsk påhittad app som gör det möjligt att lägga o-banor utan kontroller i terrängen, men där app installerad på smartphone vibrerar och avger en trudelutt när man är på kontrollen.

Foto: Ebba Andersson

Hemester i påsk. Kändes givet, men barnen var såklart besvikna att det inte blev någon fjälltur som är en av våra starkaste traditioner.

Nu gällde att göra det bästa av situationen.

Påsk i stugan brukar betyda någon aktivitet varje dag, ofta tillsammans med familjerna Rex och Larsson. Så det var bara att börja planera. Kreativiteten på topp men också lite krockar med tider och andra aktiviteter gjorde att det blev två halvgemensamma aktiviteter till slut.

Långfredagens aktivitet bestod av en tur till Gumsekullen. Parkerade på södra sidan, ganska brant och lite halvläskig klättring upp. Inget att rekommendera för korta ben då det krävde rejäla kliv på några ställen, men det går ju att hitta lättare vägar till toppen. Vi var ju ute efter äventyr och det fick vi. Väl på toppen väntade en fin utsikt, snö och påskägg. Därefter tog vi oss ner mot Hemmanet – Nolby Sky Race bakvänt. Ett kort race genom nygallrad skog mot elljusspåret resulterade i en stukad fot (men inte värre än att foten är igång i träning igen).

Uppför Gumsekullen

Planen för lördag var en tur till Telefonviken, Lörudden, med lite löpning och grillning. Men under kvällen såg vi att det fanns något som heter UsynligO, vad kunde det vara? Tre olika banor att välja mellan. Tompa skrev ut banor efter beställning, sprang dessutom i förväg och snitslade upp åt oss som inte fattat att man skulle ladda ner en app.

Usynlig-O-are

Jag hade fått med brorsan med familj, så Meia och jag körde långa banan tillsammans. Gick superfint ända till 12:e kontrollen. Hade vi haft appen så hade vi nog hört trudelutten som spelades när man var vid kontrollen, men vi missade den, kom fram till en säker uppfångare, stigkorsning. Så det var bara att vända och se, där hängde den orangea snitseln

Väl tillbaka i Lörudden väntade varma, torra kläder och en sprakande brasa vid havet. Strålande sol och nästan vindstilla – och familjevis coronaavstånd.

Familjerna Anderssons, Larssons och Rex håller coronaavstånd

Det blev en fin påsk på hemmaplan, men nästa år hoppas vi ändå kunna åka till stugan över påsk.